Εκλογικά συμβάντα Φτέρης 1843

Εκλογικά συμβάντα στο χωριό Φτέρη του Δήμου Σπερχειάδος

Οι εκλογές του 1843, είναι οι πρώτες επίσημες εκλογές, οι οποίες προκηρύχθηκαν με σκοπό να εκλεγούν οι πληρεξούσιοι των επαρχιών. Οι εκλεγέντες θα έπαιρναν μέρος στην Γενική Εθνική Συνέλευση για την σύνταξη του παραχωρηθέντος συντάγματος, το οποίο δόθηκε ύστερα από το καθολικό αίτημα του λαού και τον αποκλεισμό των ανακτόρων από το στρατό στις 3 Σεπτεμβρίου 1843.

Αρχειακές εγγραφές1

Το παρόν έχει σαν σκοπό να αναδείξει τα διατρέξαντα συμβάντα κατά τη διάρκεια της εκλογικής διαδικασίας του 1843 στα χωριά της Φθιώτιδας, προκειμένου να εκλεγούν οι εκλέκτορες ή παραστάτες των χωριών σύμφωνα με Νόμο, ο οποίος ψηφίστηκε επί Κυβερνήσεως Ι. Καποδίστρια. Οι εκλέκτορες ή παραστάτες ή εκλογείς, μετά την εκλογή τους από τους κατοίκους του χωριού, μετείχαν στην Τοπική Γενική Συνέλευση για να εκλέξουν τους πληρεξουσίους της επαρχίας και στην προκειμένη περίπτωση της επαρχίας του Πατρατζικίου ή Ν. Πατρών. Οι πληρεξούσιοι με τη σειρά τους, μετά την εκλογή τους έπαιρναν μέρος στην Εθνική Συνέλευση για την σύνταξη του παραχωρηθέντος Συντάγματος.

Στην επαρχία Νέων Πατρών (Πατρατζικίου) σήμερα Φθιώτιδας, την πληρεξουσιότητα την διεκδίκησαν δύο αντίπαλες παρατάξεις: α) Ε. Κοντογιάννης, Γ. Αινιάνα και β)Δ. Χατζίσκος Χρ. Ζωγραφίδης.

Αυτό όπως φαίνεται, σε πολλά από τα χωριά ή στις πόλεις, δημιουργήθηκαν ομάδες πολιτών συμπαθούντων την μία ή την άλλη ομάδα. Με αποτέλεσμα σε κάποια από τα χωριά να έχουμε δύο ή τρία πρακτικά συνεδριάσεων με διαφορετικά ονόματα καταλόγου μεταξύ των, εκλέγοντας τον δικόν τους εκλέκτορα ή εκλέκτορες.

Στο χωριό της Φτέρης Φθιώτιδος του Δήμου Σπερχειάδος, σύμφωνα με τα ψηφιακά έγγραφα των Γ. Α. Κ έχουμε τρεις εκλογικές διαδικασίες, μια εξ αυτών φαίνεται να διακόπηκε βιαίως με παρεμβάσεις εθνοφυλάκων και στρατιωτικών. Λεπτομέρειες: στα καθαρογραμμένα πρακτικά των οποίων θα παραθέσουμε αμέσως μετά.

Περίληψη ιστορικού εκλογικών διαδικασιών

1) Στις 26 Σεπτεμβρίου 1843 οι κάτοικοι του χωριού Φτέρης, συνήλθαν στην εκκλησία του Αγίου Δημητρίου υπό την προεδρία του παρέδρου, από τα Καμπιά Ιωάννη Γεωργίου και του Παπά του χωριού Γεώργιο Αθανασίου προκειμένου να εκλέξουν τους τρεις εκλέκτορες του χωριού. Το πρακτικό αυτό δεν είναι ολοκληρωμένο. Υπάρχει μόνο μια μικρή εισήγηση και ο πλήρες κατάλογος των κατοίκων με 101 οικογενειάρχες.

2) Την 1η Οκτωβρίου 1843, 66 οικογενειάρχες από τους 101 συγκεντρώνονται στην εκκλησία του χωριού “Αγιος Δημήτριος” με προεδρεύοντα πάρεδρο από το χωριό Γαρδίκι Νικολάκη Γιαννάκη και με ιερέα από το χωριό Φτέρη Πάπα Γεώργιου Δεσποτόπουλο Και εκλέγουν τρεις εκλέκτορες του χωριού: Ιωάννη Σκουρογιάννη, Αθ. Ν. Φτέρη και Γ. Κυρκογιάννη.

Τα δε ψηφιακά έγγραφα της παρούσης εκλογικής διαδικασίας, καθώς και τα εκλεγέντα ονόματα,στην Τοπικη Γενική Συνέλευση η οποία έγινε στην Υπάτη, αναφέρονται στα πρακτικά της β΄ παράταξης: Δ. Χατζίσκου, Χρ. Ζωγραφίδη.

3).Σύμφωνα με το τρίτο καθαρογραμμένο πρακτικό το οποίο αναφέρεται πιο κάτω, ομάδα κατοίκων του χωριού Φτέρης με 37 άτομα:Στις 10 Οκτωβρίου του 1843 συγκεντρώθηκαν στην εκκλησία του χωριού Άγιος Δημήτριος και με την παρουσία του ιερέως Παπάγεώργιο Αθανασίου και του παρέδρου του χωριού Γαρδίκι, Νικολάκη Γιαννάκη, προκειμένου να εκλέξουν τους εκλογείς των. Στην εισήγησή τους αναφέρονται κάποια έκτροπα και παρεμβάσεις του στρατού. Από αυτή την εκλογική διαδικασία, σύμφωνα με τα αναφερόμενα μεταξύ πέντε υποψηφίων εκλέγουν ως εκλέκτορα του χωριού των, τον λάμπο Ξάνθη. Το ημιτελές πρώτο αναφερόμενο πρακτικό και το παρόν, στην τοπική Γενική Συνέλευση που έγινε στην Υπάτη είναι συνημμένα στα πρακτικά της ομάδας Κοντογιάννη -Αινιάνα. Και σαν εκλέκτορες του χωριού Φτέρης αναγνωρίζονται ο Αθαν. Τζορέκης και ο Κώστας Στάμου2 οι οποιοι στα παρακάτω παρατιθέμενα ψηφιακά έγγραφα δεν αναφέρονται ώς υποψήφιοι, ούτε ως εκλεγμένοι.

Υπάρχει μια ιδιομορφία στους ονομαστικούς καταλόγους ως προς τα ονόματα των τέκνων π.χ Ιωάννης λάμπου3 ή λαμπος Ξάνθης κ. α.

Δείτε τα μεταφρασμένα Ψηφιακά⇒    Εδώ

1Πηγή: Αρχειμνήμων Γ. Α. Κ Φ. 47 “Εκλογικά” Συλλογής Γ. Λαδά

2Χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση, προκειμένου να βρεθούν όλα τα ψηφιακά έγγραφα του πρώτου πρακτικού.

3Ιωάννης του λάμπου, αλλά υπάρχει και λάμπος Ξάνθης, μόνο ένας τοπικός ερευνητής μπορεί να τα ξεκαθαρίσει.

Ο πρώτος κατάλογος κατά την άποψή μου είναι πιο ουσιαστικός. Πιθανόν να 5 οικογενειάρχες

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αρέσει σε %d bloggers: